Archangielsk to miasto w Rosji i stolica obwodu archangielskiego. 

Arkhangelskball
Archangielskball.png
Informacje Ogólne
Rzeczywistość archangielsk
rząd Russiaball
osobowość -
Płeć mężczyzna
Język rosyjski
Przyjaciele / Wrogowie
Przyjaciele Russiaball

Belarusball

Siberiaball

Wrogowie Finlandball

Kazakhbrick

Lubi -
Nie lubi -
Dodatkowe Informacje
Czy może w kosmos? nie
Notatki
-

Miasto położone u ujścia rzeki Dwiny, 40-45 km od miejsca, gdzie wpada do Morza Białego.

W 1899 w Archangielsku urodził się Władysław Pobóg-Malinowski – polski historyk, porucznik artylerii Wojska Polskiego II RP.

Historia miasta

  • Pierwsze ruskie osady na przylądku Nur-Nawołok, na kolanie błotnistego prawego brzegu Dwiny, zostały założone przez nowogrodzian jeszcze w XII wieku.
  • W latach 1389-1392 i 1407-1412 obszar jako część Republiki Nowogrodzkej był lennem Korony Królestwa Polskiego.
  • W połowie XVI w. angielski żeglarz Richard Chancellor odkrył drogę przez Morze Białe do Archangielska. Od tego czasu datuje się handel z Anglikami i Holendrami w ujściu Dwiny. Wkrótce potem wokół monastyru stały już liczne cudzoziemskie faktorie, a także składy, spichlerze i i domostwa kupców z Chołmogorów, Wołogdy i Moskwy, przyjeżdżających tutaj na sezon nawigacji. Osiedle, które powstało, otrzymało nazwę Nowych Chołmogorów i na półtora wieku stało się jedynym morskim portem Rosji. W związku z zagrożeniem napadu szwedzkiego, Iwan IV Groźny zadecydował o nadzwyczajnych środkach obrony Pomorza.
  • W 1584 r., który przyjmuje się za rok utworzenia miasta, wojewodowie w pośpiechu przez rok... postawili miasto wokoło Archangielskiego monastyru („Dwinskoj letopisiec”, zapis pod 1584 r.): Ostróg z podwójnymi okrąglakowymi ścianami, wieżami, i bramami na północ, zachód i południe, okrążony rowem z palisadą wewnątrz i zaporami przed nim. Naprzeciw twierdzy na brzegu Dwiny wybudowano przystań dla statków, umocniwszy brzeg drewnianymi balami. Oprócz rezydencji wojewody i Michajło-Archangielskiego monastyru, w twierdzy znajdowali się chołmogorscy i moskiewscy strzelcy. Pod jej ściany były przywiezione na przystań handlowe faktorie Anglików i Holendrów. W 1587 r. zostało tutaj przymusowo przesiedlone 130 rodzin „z dwińskich podgrodzi i włości”, tworząc nowochołmogorskie podgrodzie. 26 marca 1596 r. nowe miasto na Dwinie po raz pierwszy zostało nazwane miastem Archangielskim („Archangielskij gorod”; z powodu nazwy znajdującego się w nim monastyru), a od 1 sierpnia 1613 r. ta nazwa została potwierdzona w związku z oficjalnym ustanowieniem administracyjnej odrębności – niezależności miasta Archangielsk od Chołmogorów.
  • Od końca lat 80. XVI wieku Archangielsk stał się centrum rosyjskiego handlu zewnętrznego, przynoszącym do 60% dochodu skarbu państwa. Wzrost handlu towarzyszył rozwojowi miasta. Ciasna wiejska zabudowa była przyczyną licznych pożarów. W jednym z nich, w 1637 roku, spłonął monastyr, który ongiś dał nazwę miastu. Ale miasto odbudowywało się szybko. W 1684 roku wybudowano obszerny kamienny Dwór Gościnny, którego znaczna część zachowała się do dziś. Budynek Dworu Gościnnego, oprócz handlowego, miało także ważne znaczenie obronne w perspektywie znów szykującej się wojny ze Szwecją. Płaskie wierzchołki narożnych i centralnej wieży mogą być wykorzystywane jako miejsca dla armat. Dzięki wygodnej pozycji można było utrzymać pod obstrzałem główny kierunek szturmu wroga – rzekę. Aktywna działalność międzynarodowego portu handlowego w drugiej poł. XVII w. przekształciła tradycyjną strukturę tego staroruskiego miasta, jakim Archangielsk był w ciągu pierwszego stuleci swojego istnienia. Jego centrum stał się port. Poprzedni gród – drewniany ostróg – okazał się jakby odsuniętym na stronę i utracił część swoich funkcji administracyjnych – prikaznaja izba została przeniesione do „kamiennego miasta”. Pierwotna podstawa miasta – odbudowany Michajło-Archangielski monastyr – jeszcze wcześniej został przemieszczony na jego południowe peryferia. Cudzoziemska słoboda ograniczyła rosyjską osadę. W mieście pojawiły się budynki kościołów luterańskiego i reformatorskiego. Pod koniec XVII w. i w kolejnym stuleciu miasto rosło dalej wzdłuż Dwiny. Tak wykształcił się Archangielsk epoki Piotra I.
  • Zainteresowanie Piotra Wielkiego jedynym wówczas rosyjskim portem morskim wynikało również z zamysłu stworzenia floty. Piotr I przybył po raz pierwszy do Archangielska 30 lipca 1693 roku. Dla cara i jego świty na wyspie Mojżeszowej na Dwinie została postawiona niewielka „świetlica z sieniami”. Ponad dwa miesiące car przebywał w Archangielsku, zaznajamiając się ze sprawami statków i operacjami handlowymi i wydał polecenie wybudowania na wyspie Sołombałapierwszej w Rosji państwowej stoczni budującej okręty.
  • Od połowy XVIII wieku stocznia, posiadająca wówczas pochylnie, warsztaty, składy i inne zakłady wspomagające, zaczęła nazywać się Archangielską admiralicją. Po końcu III wojny północnej stocznia została zamknięta, ale w 1733 roku budowa statków została wznowiona. Przez półtora wieku zostało tutaj zbudowane około 700 dużych i małych statków.
  • 18 września 1693 Piotr I osobiście rozpoczął budowę morskiego okrętu handlowego Św. Paweł, a podczas swojego kolejnego pobytu w mieście, 20 maja 1694 roku, odrąbał podpory już zbudowanego statku i spuścił go na wodę. Wówczas to Piotr odbył podróż morską do Klasztoru Sołowieckiego. Piotr I po raz trzeci przyjechał do Archangielska 30 maja 1702 roku, wziąwszy ze sobą syna Aleksego, wielką świtę i pięć batalionów gwardii.
  • Zamieszkał w specjalnie zbudowanym dla niego domku na wyspie Markowej naprzeciw budowanej Twierdzy Nowodwińskiej, ażeby osobiście kierować jej budową. 6 sierpnia car na czele eskadry udał się na Wyspy Sołowieckie, a potem ku przystani we wsi Niuchcza. Stąd gwardziści razem z Piotrem rozpoczęli legendarny marsz do jeziora Onega. Wybudowana w lesie i wyłożona na błotach droga, po której przewleczone zostały dwie zbudowane w Archangielsku fregaty, otrzymała nazwę „Gosudariewa”. Marsz zakończył się wzięciem Noterburga (Orieszka). Domek Piotra w 1877 roku został przewieziony z wyspy Markowej do Archangielska, a w 1934 roku – do wsi Kołomienskoje, gdzie znajduje się do dziś.
  • W 1708 roku pośród 8 guberni Cesarstwa Rosyjskiego utworzona została gubernia archangielska, ze stolicą w Archangielsku. Pierwszym gubernatorem został wojewoda dwiński Piotr Golicyn. Od 1713 r. car Piotr I swoimi ukazami zaczął ograniczać handel przez Archangielsk, faktycznie poświęcając jego interesy na korzyść nowego portu bałtyckiego – Sankt Petersburga. Do Archangielska pozwolił przywozić tylko taką ilość towarów, jaka była niezbędna „dla wyżywienia ludności”. W 1718 roku Piotr wydał ukaz, zabraniający eksportu chleba i importu dużej części zagranicznych towarów przez Archangielsk. Liczba statków, przypływających do miasta, gwałtownie spadła. O ile w 1715 roku do portu przypłynęło 230 statków, to w 1724 już tylko 19.
  • W 1762 roku Katarzyna II zdjęła ograniczenia na handel zewnętrzny przez Archangielsk, pozostawiwszy wysokie cło, ale miasto nie odzyskało już statusu głównego portu Rosji, chociaż w okresie wojen napoleońskich i w związku z tak zwaną blokadą kontynentalną Wielkiej Brytanii w latach 1807–1813 Archangielsk osiągnął nowy poziom ekonomiczny, ponieważ był naonczas jedynym w Rosji portem, do którego mogły trafiać towary kolonialne. Miasta w dalszym ciągu pozostawało dużym ośrodkiem budowy okrętów. W jego stoczniach pod kontrolę Michaiła Łazariewa, jego przyszłego kapitana, w 1826 roku był zbudowany 74-działowy okręt „Azow” – pierwszy, który w rosyjskiej flocie otrzymał flagę św. Jerzego i proporzec za bohaterskie uczestnictwo w bitwie pod Navarino.
  • W końcu XIX – początku XX wieku Archangielsk przeobraził się w największy w kraju ośrodek przemysłu i eksportu drzewnego. Służył także jako ważna baza dla opanowania Arktyki i uruchomienia żeglugi po północnym szlaku morskim. Z cumowisk portu wyprawiło się ponad 200 polarnych ekspedycji naukowych, m.in. Wasilija Cziczagowa, F.P. Litke, Władimira Rusanowa, P.K. Pastuchowa, Gieorgija Jakowlewicza. W 1915 przy zarządzie portu handlowego w Archangielsku otwarto Biuro Lodołamaczy, któremu podlegało 13 lodołamaczy i łamiących lód okrętów, dających początek flotylli lodołamaczy. Owe statki zimową porą ubezpieczały przepływanie okrętów z Morza Białego do Archangielska. Rozwijające się miasto posiadało nawet własną komunikację tramwajową, uruchomioną w roku 1916.
  • W czasie interwencji w latach 1918–1919 Archangielsk był okupowany przez wojska brytyjskie, amerykańskie i francuskie. W 1920 został zdobyty przez oddziały Armii Czerwonej. Od założenia w 1916 na brzegu niezamarzającego Zalewu Kolskiego portu Murmańsk, dokąd z czasem były przeniesione zakłady przemysłu rybnego i remontu statków, Archangielsk powoli tracił swoje znaczenie jako port. W czasie II wojny światowej do miasta przybywały północne konwoje i przywoziły ładunki w ramach Lend-Lease Act.
Russia-icon.png Federacja Rosyjska - kraina niedźwiedzi, przekleństw i Vódki, alias Wszystko Russia-icon (ushanka).png
Republiki Adygea-icon.png AdygeaballAltai-icon.png AltaiballBashkortostan-icon.png BashkortostanballBuryatia-icon.png BuryatiaballChechnya-icon.png ChechnyaballChuvashia-icon.png ChuvashiaballCrimea-icon.png CrimeaballDagestan-icon.png DagestanballIngushetia-icon.png IngushetiaballKabardino-Balkaria-icon.png Kabardino-BalkariaballKalmykia-icon.png KalmykiaballKarachay-Cherkessia-icon.png Karachay-CherkessiaballKarelia-icon.png KareliaballKhakassia-icon.png KhakassiaballKomi-icon.png KomiballMari El-icon.png Mari ElballMordovia-icon.png MordoviaballNorth Ossetia–Alania-icon.png North Ossetia–AlaniaballTatarstan-icon.png TatarstanballTuva-icon.png TuvaballUdmurtia-icon.png UdmurtiaballYakutia-icon.png Yakutiaball
Krainy Altai Krai-icon.png AltaiballKamchatka Krai-icon.png KamchatkaballKhabarovsk Krai-icon.png KhabarovskballKrasnodar Krai-icon.png KrasnodarballKrasnoyarsk Krai-icon.png KrasnoyarskballPerm Krai-icon.png PermballPrimorsky Krai-icon.png PrimorskyballStavropol Krai-icon.png StavropolballZabaykalsky Krai-icon.png Zabaykalskyball
Obwody Amur Oblast-icon.png AmurballArkhangelsk Oblast-icon.png Arkhangelskball (Franz Josef Land-icon.png Franz Josef Landball) • Astrakhan Oblast-icon.png AstrakhanballBelgorod Oblast-icon.png BelgorodballBryansk Oblast-icon.png BryanskballChelyabinsk Oblast-icon.png ChelyabinskballIrkutsk Oblast-icon.png IrkutskballIvanovo Oblast-icon.png IvanovoballKaliningrad Oblast-icon.png KaliningradballKaluga Oblast-icon.png KalugaballKemerovo Oblast-icon.png KemerovoballKirov Oblast-icon.png KirovballKostroma Oblast-icon.png KostromaballKurgan Oblast-icon.png KurganballKursk Oblast-icon.png KurskballLeningrad Oblast-icon.png LeningradballLipetsk Oblast-icon.png LipetskballMagadan Oblast-icon.png MagadanballMoscow Oblast-icon.png MoscowballMurmansk Oblast-icon.png MurmanskballNizhny Novgorod Oblast-icon.png Nizhny NovgorodballNovgorod Oblast-icon.png NovgorodballNovosibirsk Oblast-icon.png NovosibirskballOmsk Oblast-icon.png Omskball (Winged Doom-icon.png Omskbird) • Orenburg Oblast-icon.png OrenburgballOryol Oblast-icon.png OryolballPenza-icon.png PenzaballPskov Oblast-icon.png PskovballRostov Oblast-icon.png RostovballRyazan Oblast-icon.png RyazanballSakhalin-icon.png SakhalinballSamara Oblast-icon.png SamaraballSaratov Oblast-icon.png SaratovballSmolensk Oblast-icon.png SmolenskballSverlovsk Oblast-icon.png SverdlovskballTambov Oblast-icon.png TambovballTomsk Oblast-icon.png TomskballTula Oblast-icon.png TulaballTver Oblast-icon.png TverballTyumen-icon.png TyumenballUlyanovsk Oblast-icon.png UlyanovskballVladimir Oblast-icon.png VladimirballVolgograd Oblast-icon.png VolgogradballVologda Oblast-icon.png VologdaballVoronezh Oblast-icon.png VoronezhballYaroslavl Oblast-icon.png YaroslavlballZabaykalsky Krai-icon.png Chitaball (Dead)
Miasta Federalne Moscow-icon.png MoscowballSaint Petersburg-icon.png Sankt PetersburgballSevastopol-icon.png Sevastopolball
Regiony Autonomiczne Chukotka-icon.png ChukotkaballJewish Autonomous Oblast-icon.png Jewish Autonomous OblastcubeKhanty-Mansi-icon.png Khanty–MansiballNenets-icon.png NenetsballYamalo-Nenets-icon.png Yamalo-NenetsballRussian Antarctica-icon.png Russian Antarcticaball
Historyczne Regiony Autonomiczne Agin-Buryat-icon.png Agin-BuryatballEvenk-icon.png EvenkballKomi-Permyak-icon.png Komi-PermyakballKoryak-icon.png KoryakballTaymyr-icon.png TaymyrballUst-Orda-icon.png Ust-Ordaball
Regiony Geograficzne Siberia-icon.png SiberiaballUral-icon.png Uralball
Do Rosji Quebec-icon.png KvebekballTexas-icon.png TekhasballAlaska-icon.png AlyaskaballUganda-icon.png UgandaballJapan-icon.png YaponiyaballIstanbul-icon.png TsargradballLokot-icon.png Romanov Empireball
Historia Slavs-icon.png SlavsballKievan Rus-icon.png Kievan RusballNovgorod Republic-icon.png Novgorod RepublicballVladimir-Suzdal-icon.png Vladimir-SuzdalballGolden Horde-icon.png Golden HordeballMoscow-icon.png Grand Duchy of MuscovyballTsardom of Russia-icon.png Tsardom of RussiaballRussianEmpire-icon.png Russian EmpireballRussian Republic-icon.png Russian RepublicballSoviet-icon.png Soviet Unionball (Russian SFSR-icon.png Russian SFSRball) • Lokot-icon.png Nazi Russiaball
ROSJA STRONK ZNISZCZYĆ MAŁĄ ŚMIERDZĄCĄ EUROPE!